Toimialat

Kassajärjestelmän uusiminen/vaihtaminen

Olemme koonneet kassajärjestelmän uusijalle/vaihtajalle/hankkijalle muistilistan, (ostajan opas), niistä asioista, jotka on otettava huomioon hankkiessasi kassajärjestelmää. Ostajat olemme jakaneet kahtia, uuden yrityksen perustajat sekä kassajärjestelmää vaihtavat/uusivat, toimivat yritykset. Lisäksi olemme ottaneet mukaan muutaman esimerkin erityistoimialoille.

Järjestelmän vaihtaja

Kassajärjestelmä on ollut käytössä x vuotta ja nyt on tullut aika vaihtaa. Vaihtamisen syitä voi olla useita.

  • Järjestelmän teknologia on vanhentunut (DOS, UNIX, Windows 95 jne.)
  • Tarpeet ovat kasvaneet ulos järjestelmästä
  • Laitteisto on vanhentunut ja halutaan vaihtaa koko järjestelmä samalla
  • Järjestelmässä toimivuusongelmia
  • Raportointi ei ole riittävää tai antaa virheellistä tietoa
  • Ei olla tyytyväisiä ylläpito- tai muihin palveluihin (valitettavan yleistä)
  • ja listaa voisi jatkaa vaikka loputtomiin

Vaihdossa kannattaa ottaa huomioon ainakin seuraavia asioita:

1. Vaihdon ajankohta

  • Mikäli mitään pakottavia syitä ei ole, vaihto kannattaisi ajoittaa siten, että se häiritsee mahdollisimman vähän normaalia myymälän/ravintolan/kahvilan jne. (lue, tuottavaa) toimintaa.

2. Vaihdon suunnittelu

  • Suunnittelu kannattaa aloittaa heti, kun vaihtamispäätös on tehty ja siihen kannattaa varata riittävästi aikaa, kuukausia…
  • Kannattaa listata ne syyt, miksi vaihdetaan ja ottaa ne huomioon sitten tehdään tarjouspyyntöä.
  • Tutustukaa verkossa potentiaalisten toimittajien tarjontaan ja kotisivuihin sekä varsinkin niissä oleviin referenssitoimituksiin ja valitkaa 3-5 sopivinta.

3. Tarjouspyynnön tekeminen

  • Listatkaa syyt, miksi järjestelmä pitää vaihtaa ja tehkää tarjouspyyntö niiden perusteella.
  • Ottakaa myös huomioon mahdolliset laajenemistarpeet.

4. Mikäli on maantieteellisesti mahdollista, pyytäkää myyjältä järjestelmän esittelyä. Joko teidän tai myyjän toimitiloissa.

5. Tarjousten vertailussa kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin.

  • Järjestelmän koko ja ominaisuudet sopivat sinun liiketoimintaasi
  • Järjestelmä on laajennettavissa tarpeiden mukaan
  • Toimittajalla on kokemusta vastaavien järjestelmien toimituksista
  • Millainen tukipalvelu toimittajalla on
  • Millaisia kokemuksia muilla saman järjestelmän käyttäjillä on ohjelmistosta ja käyttäjätuesta
  • Järjestelmän kokonaishinta, johon on laskettu mukaan juoksevat kustannukset, (ylläpito- ja tukisopimukset ym. pakolliset kustannukset) esim. viideksi vuodeksi
  • Olkaa myös tarkkana siitä, että tarjous pitää sisällään kaikki kustannukset (asennus, rahdit, matka- ja majoituskulut jne. eli ”avaimet käteen” toimitus)
  • Paras, halvin ja taloudellisin/kannattavin ovat yleensä kolme eri vaihtoehtoa.

6. Kun päätös on tehty, sinun pitää hoitaa ainakin seuraavat asiat.

  • Toimitilan kassapisteen (-pisteitten) tietoliikenneyhteydet.
  • Sopimus pankkiin ja maksupäätesopimus (kauppiassopimus), sekä sopimukset muille kortinantajille (Amex, Diners jne.) mikäli aiot hyväksyä niitä maksuvälineenä