Ostajan oppaat

Kassajärjestelmän uusiminen/vaihtaminen

Olemme koonneet kassajärjestelmän uusijalle/vaihtajalle/hankkijalle muistilistan, (ostajan opas), niistä asioista, jotka on otettava huomioon hankkiessasi kassajärjestelmää. Ostajat olemme jakaneet kahtia, uuden yrityksen perustajat sekä kassajärjestelmää vaihtavat/uusivat, toimivat yritykset. Lisäksi olemme ottaneet mukaan muutaman esimerkin erityistoimialoille.

Järjestelmän vaihtaja

Kassajärjestelmä on ollut käytössä x vuotta ja nyt on tullut aika vaihtaa. Vaihtamisen syitä voi olla useita:

  • Järjestelmän teknologia on vanhentunut (DOS, UNIX, Windows 95 jne.)
  • Tarpeet ovat kasvaneet ulos järjestelmästä
  • Laitteisto on vanhentunut ja halutaan vaihtaa koko järjestelmä samalla
  • Järjestelmässä toimivuusongelmia
  • Raportointi ei ole riittävää tai antaa virheellistä tietoa
  • Ei olla tyytyväisiä ylläpito- tai muihin palveluihin (valitettavan yleistä)
  • ja listaa voisi jatkaa vaikka loputtomiin

Vaihdossa kannattaa ottaa huomioon ainakin seuraavia asioita:

1. Vaihdon ajankohta

  • Mikäli mitään pakottavia syitä ei ole, vaihto kannattaisi ajoittaa siten, että se häiritsee mahdollisimman vähän normaalia myymälän/ravintolan/kahvilan jne. (lue, tuottavaa) toimintaa.

2. Vaihdon suunnittelu

  • Suunnittelu kannattaa aloittaa heti, kun vaihtamispäätös on tehty ja siihen kannattaa varata riittävästi aikaa, kuukausia.
  • Kannattaa listata ne syyt, miksi vaihdetaan ja ottaa ne huomioon sitten tehdään tarjouspyyntöä.
  • Tutustu verkossa potentiaalisten toimittajien tarjontaan ja kotisivuihin sekä varsinkin niissä oleviin referenssitoimituksiin ja valitse 3–5 sopivinta.

3. Tarjouspyynnön tekeminen

  • Listaa syyt, miksi järjestelmä pitää vaihtaa ja tee tarjouspyyntö niiden perusteella.
  • Ota myös huomioon mahdolliset laajenemistarpeet.

4. Mikäli on maantieteellisesti mahdollista, pyydä myyjältä järjestelmän esittelyä joko sinun tai myyjän toimitiloissa.

5. Tarjousten vertailussa kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:

  • Järjestelmän koko ja ominaisuudet sopivat sinun liiketoimintaasi
  • Järjestelmä on laajennettavissa tarpeiden mukaan
  • Toimittajalla on kokemusta vastaavien järjestelmien toimituksista
  • Millainen tukipalvelu toimittajalla on
  • Millaisia kokemuksia muilla saman järjestelmän käyttäjillä on ohjelmistosta ja käyttäjätuesta
  • Järjestelmän kokonaishinta, johon on laskettu mukaan juoksevat kustannukset, (ylläpito- ja tukisopimukset ym. pakolliset kustannukset) esim. viideksi vuodeksi
  • Ole myös tarkkana siitä, että tarjous pitää sisällään kaikki kustannukset (asennus, rahdit, matka- ja majoituskulut jne. eli ”avaimet käteen” toimitus)
  • Paras, halvin ja taloudellisin/kannattavin ovat yleensä kolme eri vaihtoehtoa.

6. Kun päätös on tehty, sinun pitää hoitaa ainakin seuraavat asiat:

  • Toimitilan kassapisteen (-pisteitten) tietoliikenneyhteydet.
  • Sopimus pankkiin ja maksupäätesopimus (kauppiassopimus), sekä sopimukset muille kortinantajille (Amex, Diners jne.) mikäli aiot hyväksyä niitä maksuvälineenä. Maksupäätesopimuksen voit meidän kauttamme tehdä hyvin helposti joko Netsin tai Verifonen kanssa.

Ota yhteyttä

    MK-Kassamasiina Oy

    Yhteystiedot

    Kalevantie 25, 20520 Turku
    myynti@mk-kassamasiina.fi
    p. 010 397 1301

    Tukipalvelu

    tuki@mk-kassamasiina.fi
    p. 010 397 1301

    Kohteen SKJ Systems logoKohteen Verifone logoKohteen nets logoKohteen Toshiba logoKohteen Sam4s logoKohteen Seitatech logo